Ajankohtaista

Pitkissä kestävyyssuorituksissa kuten täysmatkan triathlon korostuu hapenottokyvyn sekä kynnystasojen lisäksi tehokas rasva-aineenvaihdunta. Hengityskaasuanalysaattorin avulla on mahdollista määrittää rasvojen ja hiilihydraattien osuus energia-aineenvaihdunnasta. Käyn esimerkin avulla läpi näiden määritysten käytännönmerkitystä.
Esimerkin triathlonisti on suorittanut täysmatkan 10,5 tuntiin, pyöräilyssä keskiteho oli 184W ja juoksussa keskivauhti 10,6km/h. Nämä intensiteeti sijoittuivat urheilijan aerobisen kynnyksen tuntumaan. Kyseisellä teholla ja vauhdilla oli rasva-aineenvaihdunnan taso testeissä 0,30g/min pyörässä ja 0,39g/min juoksussa. Koko suorituksen energiankulutus vastasi n. 8000kcal tasoa. Hiilihydraatteja voidaan elimistöön varastoida n. 3000kcal edestä, joten tämä yksinään ei millään riitä kattamaan suorituksen energiavaatimuksia. Rasvoista puolestaan näillä arvoilla tuotettiin n. 2000kcal energiaa, jolloin jää vielä n. 3000kcal tarve. Tämä pystytään saavuttamaan nauttimalla hiilihydraatteja n. 80g/h (olettaen, että uinnin aikana ei hiilihydraatteja nautita). Tutkimuksissa on arvioitu, että ulkoisia hiilihydraatteja kyetään vatsan harjoittamisen myötä ja hiilihydraattityypistä riippuen imeyttämään n. 60-90g/h.
Esimerkin urheilijan tavoitteena on 10 tunnin alitus lähitulevaisuudessa, joka hyötysuhteen ja ilmanvastuksen pysyessä samana vaatisi n. 206W keskitehoa ja 11,3km/h keskivauhtia. Näillä tasoilla testissä hyödynnettiin rasvoja 0,30g/min (pyörä) ja 0,19g/min (juoksu) tasolla. Tämä puolestaan vaatisi jo n. 100g/h ulkoisia hiilihydraatteja, joka on jo enemmän kuin hiilihydraatteja oletetusti pystytään imeyttämään. Pitkän aikavälin tavoite (9,5 tunnin alitus) puolestaan vaatisi n. 237W keskitehoa ja 11,8km/h vauhtia, ja näitä tasoja vastaava rasva-aineenvaihdunnan taso putoaa 0,10g/min tasolle molemmissa lajeissa, johtaen tarpeeseen imeyttää 140g/h ulkoisia hiilihydraatteja suorituksen aikana.
Toisin sanoen, päästäkseen tavoitteisiinsa, on esimerkin urheilijan selvästi kehitettävä maksimaalista rasva-aineenvaihdunnan tasoaan päästäkseen tavoitteisiinsa.
... See MoreSee Less

Lue lisää..

Hula yhteistyössä myös Medikan ja Vuokatti-Ruka Olympiavalmennuskeskuksen kanssa. ... See MoreSee Less

Lue lisää..

UUSI YHTEISTYÖ HUIPPUSUORITUKSEN TUKEMISEEN

UTHA eli Huippu-urheilijoiden, taitelijoiden ja huippu-suorituksen parissa työskentelevien henkisen terveyden asema (www.utha.fi) sekä HULA – Helsingin urheilulääkäriasema (www.hula.fi) aloittavat yhteistyön urheilijoiden ja muiden huippusuorituksen kanssa työskentelevien palvelemiseksi.

UTHA tarjoaa urheilijoille, esiintyville taiteilijoille, lopettaneille urheilijoille sekä valmentajille ja ohjaajille moniammatillista osaamista henkisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. UTHA tekee mm. henkisen terveyden kartoituksia, annamme kriisiapua, henkisen hyvinvoinnin konsultaatioita sekä fokusoitua terapeuttista tukea. Meiltä saat myös em. kohderyhmän työterveyspsykologiset palvelut. Hoito ja kuntoutus on aina suhteessa ja osana suorituskyvyn tukea.

Urheilulääketieteen säätiö sr ja sen Helsingin Urheilulääkäriasema (HULA) (www.hula.fi) tukevat ja edistävät urheilu- ja liikuntalääketieteellistä sekä liikuntatieteellistä tutkimusta, opetusta, koulutusta, palvelutoimintaa ja asiantuntijuutta. Säätiö ja HULA toimivat tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Clinicumin Liikuntalääketieteen yksikön kanssa, muodostaen yhdessä Helsingin Liikuntalääketieteen keskuksen.
HULA tarjoaa palveluitaan liikunnan aloittamista suunnittelevista huippu-urheilijoihin. HULA:sta saat lääkärien vastaanotto-, laboratorio-, kliiniset tutkimus-, kuntotestaus- liikuntafysiologian ja ravitsemusasiantuntijoiden palvelut. Henkilökunnallamme on vahva koulutustausta sekä pitkäaikainen kokemus urheilun ja liikunnan parissa toimimisesta.

UTHAn ja HULAn yhteistyö tarjoaa uuden kokonaisvaltaisen ratkaisun terveydenhuoltopalvelujen toteuttamiseen huippu-urheilijoille, taitelijoille ja muille huippu-suorituksen parissa työskenteleville.

Käy tutustumassa ja ota yhteyttä:

UTHA www.utha.fi, sähköposti: info(at)utha.fi tai satu.kaski(at)utha.fi.

HULA www.hula.fi, sähköposti info(at)hula.fi, puhelin 09 – 43 42 100.
... See MoreSee Less

Lue lisää..
Scroll Up