Ajankohtaista

3 weeks ago

Helsingin Urheilulääkäriasema
HULA ja Urhea Metropoliassa. Kiitos Anu, Annakaisa ja Pekka mielenkiintoisesta esittelystä. Yhteistyön syvenemistä kohti! ... See MoreSee Less
Lue lisää..
Perusteet ja demo: Hapenkulutuksen kokonaismalli teoriasta käytäntöön. Suomen Kliinisen Fysiologian Yhdistys visiitillä HULAssa. ... See MoreSee Less
Lue lisää..
Äiti elämänsä kuntoon 2022! Äidille kuntotestiin hankituista lahjakorteista nyt 10% alennus (voimassa 6.5.2022 asti). Itse lahjakortit ovat voimassa vuoden ostopäivästä. Tavoitteellisesti liikkuvia kuntotestaus auttaa optimoimaan harjoittelun. Liikuntaa aloitteleville se puolestaan varmistaa turvallisen sekä tuloksekkaan ja motivoivan alun liikuntaharrastukselle.Kuntotestiemme tavoitteena on auttaa yksilöä saavuttamaan liikuntatavoitteensa sekä optimoimaan suorituskykynsä tutkimustietoon nojaten. Testauksesta vastaa ammattitaitoinen ja korkeasti koulutettu henkilökunta.✅ Yksilölliset harjoitusalueet.✅ Vahvuudet ja kehityskohteet kestävyyskunnossa sekä ohjeet näiden huomioimiseen harjoittelussa.✅ Vertailupohja tuleviin testeihin ja kehityksen tarkkailuun.✅ Ohjeet turvallisen liikunnan toteuttamiseen.✅ Kattava suullinen ja kirjallinen palaute liikuntafysiologilta, jossa käydään selkeästi läpi nykytilanne sekä asiakkaan tavotteisiin ja testituloksiin pohjautuvat näyttöön perustuvat harjoitussuositukset.✅ Asiakkaan ja lajin erityspiirteiden ja vaatimusten huomioiminen suhteessa testituloksiin.Kuntotestit on mahdollista tehdä asiakkaan tavoitteista riippuen juosten, pyörällä, sauvakävellen tai soutuergometrilla.Tutustu testitarjontaamme hula.fi/kuntotestaus. Lahjakorttitiedustelut puhelimitse (09 4342 100) tai sähköpostitse ajanvaraus@hula.fi, lahjakortti on mahdollista saada sähköisesti sähköpostiin.#helsinginurheilulääkäriasema #äitienpäivä #kuntotestaus #kestävyysurheilu #juoksu #pyöräily #hiihto #triathlon #soutu #jalkapallo #jääkiekko #polkujuoksu ... See MoreSee Less
Lue lisää..
@jyubiolpa harjoittelijat pääsivät @urheaofficial kampuksella kokonaisvaltaisesti tutkimaan kestävyyssuorituskyvyn osatekijöitä kun toimin itse koekaniinina. Samalla testattiin vanha impedanssikardiografi ja toivotettiin uusi tervetulleeksi taloon.Impedanssikardiografin avulla saadaan seurattua sydämen isku- ja minuuttitilavuutta. Kun nämä yhdistetään hapenkulutukseen hengityskaasuanalysaattorin avulla, päästään hyvin perille Fickin periaatteen konvektiivisista tekijöistä hapenottokyvyn taustalla eli: Hapenottokyky = sydämen minuuttitilavuus * valtimo-laskimo happiero. Kun hapenottokyky ja minuuttitilavuus ovat selvillä saadaan helposti laskettua valtimo-laskimo happiero.Tästä selviää mm. että kun allekirjoittanut kulutti 270W teholla 3,6L/min happea oli sydämen minuuttitilavuus 20L/min. Huippu-kestävyysurheilijat saavuttavat 35-40L/min minuuttitilavuuden arvoja, jolla saavutettaisiin 6-7L/min hapenottokyvyn taso. Allekirjoittaneella tämä vaatisi sydämen iskutilavuuden kasvua n. 180ml tasolle nykyisestä 115ml tasosta. Tällä tasolla päästäisiin maksimaalisessa hapenottokyvyssä noin 6L/min tasolle joka vastaisi noin 500W maksimaalista hapenottokykyä vastaavana tehona. Kun paino olisi vielä hieman alempana voisi haaveilla urasta ammattipyöräilijänä.Samalla näkee, että allekirjoittanut saavuttaa korkeimman iskutilavuutensa noin 210W tasolla. Tällöin voi ajatella, että sydämen iskutilavuuden kasvattamiseksi määräpainotteisessa harjoittelussa tämä on riittävä taso iskutilavuuden kehittämiseksi. Toki monia muita ominaisuuksia voidaan kehittää korkeamman intensiteetin harjoittelulla. ... See MoreSee Less
Lue lisää..